1 Nisan 2007

AKM Yerinde Kalsın

Hannibal'ı yenen Romalı general Cornelius Scipio Roma'da Konsey'e her konuşma yaptığında konuşmaya "Kartaca yıkılacak" diye başlarmış. Sonunda Kartaca yıkıldı. Uzun yıllardır, Taksim'e cami yapılacak diyip duranlar şimdi de AKM yıkılacak diyorlar.

AKM binası mimari bir değer midir, yoksa kendi dönemini yansıtan ancak günümüz estetik anlayışına uymayan ve yenilenmesi gereken bir bina mıdır, tartışma bunun etrafında dönüyor. Beni de burası rahatsız ediyor. Şehirlerimizin belleği yok. Eski Ankara resimleri, yeni Ankara resimleri... Eski İstanbul resimleri, yeni İstanbul resimleri. Birbirine hiç benzemiyor. Şehirlerin belleğini bu şekilde alt üst etmeye kimin hakkı var? Güzel bir opera sahnesi inşa etmekse amaç, mevcudu yıkmak şart mıdır? İstanbul'un başka bir yerine opera sahnesi yapmak akla gelmiyor. zira amaç, AKM'yi daha iyi işler hale getirmek değil, Taksim meydanının rantının peşinde koşmak. Gerisi aldatmaca.

AKM çirkin bir binadır onun için mi yıkılacak? İstanbul'da çirkin bina yarışması yapsak, AKM ilk 10'a girmez. Ayakta zor duran, kendi yerle bir edecek depremi bekleyen gündüzkondu apartmanları geçersek, çirkinlikte benim ciddi bir adayım var. TRT'nin Tepebaşı stüdyoları. Rengarenk bir uyumsuzluk abidesi. Parçası olduğu TÜYAP otoparkı ile birlikte, bir gün ortadan kalksa, estetik olarak ciddi bir gelişme olur bölgesi için. Belediyemiz, Hükümetimiz önce onu yıkmayı programına almalı!

Bir de yapılan içler acısı restorasyonlar var. Hiç ummadığımız yerlerden gelen. Bu restorasyonlara bakınca, AKM restore edilsin demek de gelmiyor içimden. Restorasyon üstadı Sinan Genim'in yaptığı cepheye bir bakınız. Rant hırsı engel tanımıyor. Müzede bile bizimle. Hadi cephenin arkasındaki bina çoktan yıkılmıştı, sadece cephe vardı elimizde, üstüne bir kat daha çıkıp, iki taş bina ön cephesine takke gibi bir üst kat ekleyip bir de buna camlı bir öncephe yapmanın neresi estetik? Esas cephenin mimarı Achille Manoussos'un isminin yanına kendi ismini kazıyan Sinan Genim Bey'in binanın arkasına uygun gördüğü arka ve yan cepheyi bir fırsatım olursa çekip buraya ekleyeceğim. İbret için. Ülkemiz ne zaman arzulanan bir estetik seviyesini yakalayacak? Bu projelere imza atan mimarları mühendisleri düşündükçe, İstiklal caddesinin mevcut "yapılmış" haline baktıkça, güvenemiyorum yapacağız dediklerine ve bırakın AKM yerinde kalsın demek istiyorum. İlla yapacaksanız, İstanbul'da yapacak daha çok iş var.











Etiketler:

2 Yorum:

Blogger Sinan Genim dedi ki...

Bu yazıyı biraz geç gördüm, onun içinde cevap yazmakta geciktim. Kimse kusura bakmasın, önce cevap verip vermemeyi düşündüm, sonra madem birileri tarihe not düşüyor, bilir bilmez yorum yapıyor, bende gerçekleri dile getireyim dedim.

Arkadaş, hem cahilsin, hem de mütecaviz. Ben Pera Müzesi'ni Bristol Oteli'nin yerine yapmadım, Bristol Oteli 1987 yılında Esbank Genel Müdürlüğü’ne dönüştürülmüştü, üzerine iki kat ilave yapılmıştı. İstersen İstanbul Şehir Merkezi Transformasyonu ve Büro Binaları, Vedia Dökmeci, Yurdanur Dülgeroğlu, Lâle Berköz Akkal, Literatür Yayınevi, İstanbul, 1993. s.76-85’e bir bak, orada bu binanın tüm projelerini ve cephe fotoğraflarını göreceksin.

Ben Esbank Genel Müdürlüğü'nün proje müellifinin müsaadesi ile boşalttım. toprak üstünde 7 kat olan binayı, 5 + çatı arası olarak yeniden düzenledim. Mal sahibi nerede ise benimle çalışmaktan vazgeçiyordu. Bunca senelik dostum, sen benim iki katımı nasıl yok edersen diyerek sitem etti. Onu ikna ettim. Müze ve Sergi Salonu için bu katlar alçaktır, bunu yükselmemiz gerekir diye günlerce konuştum. İnandı, ikna oldu, yapıya izin verdi.

Şimdi sen kalkmış, sanki ben mevcut binanın üzerine keyfimce iki kat çıkmışım gibi suçlama içindesin. Ne kolay iş bu senin yaptığın, oturduğun yerden hiçbir araştırma yapmadan konuşmak. Üstelik entellektüel yazılar yazmaya çalışmak. Entellektüel geçinen insanlar dünyadaki gelişimi takip eder. Nerede ne oluyor, merak eder, gezer, görür, okur. Mimarlarla, sanatçılar dialog içinde olur, ne yapıyorlar, niçin yapıyorlar merak eder. Tüm dünya bu yapıları bu şekilde restore ediyor. Paris'te, Madrit'te, Barselona'da, Lizbon'da biraz dolaşınca bu tür yüzlerce uygulama görüyorsun. Onlar başarılı oluyor, bizde ise bir gurup insan herşeye karşı!

Yapı üzerindeki ismime gelince, ben görünür kılıncaya kadar kimse Manaussos'un isminden haberdar değildi, onu yücelttim, ismimi onun altına yazdım. Bu gelenek bizim topraklarımızın yüzyıllardır süren bir geleneğidir. Her Mimar, her usta yaptığı yapıya, onardığı binaya bir isim kitabesi koyar. Koyar ki bu onarım hangi tarihte yapıldı, kim yaptı bilinsin.

Yaklaşık 400 yıl önce Mimar Sinan vakfiyesini aşağıdaki sözleri ile bitirmiş, hep bunu hatırlarım, tüm gelişmişlik iddalarına karşın hâlâ insanımızın gelişemediğini görerek de üzülürüm.

"Gelecekte yaptıklarımı görecek insaf sahiplerinin, çabamın ciddiyetini göz önüne alarak beni hayırlı dualarla anacaklarını umarım. İnşallah."

Anlaşılan dört yüzyıldır pek birşey değişmemiş. Sen dersen de, ben çabamın ciddiyetini göz önüne alarak gelecek kuşakların ve insaf insanların eline sağlık diyeceğini biliyorum. Zaten pek çoğu da bunu dile getiriyor. Bir zahmet edip, müze ziyaretçi defterini okursan göreceksin. Keşke pek çok insan bu tür denemeler yapsa da, hem ülkemin, hem mimarlığın önü açılsa. Hoşçakal,

9:12 ÖÖ  
Blogger Deniz Tuncalp dedi ki...

Sinan Bey,

Yorum ve eleştiriden çok hoşlanmadığınızı gayet net görüyorum.

Projenin arka planında yaşananları paylaştığınız için teşekkür ederim. Ancak bu benim yaptığınız cepheyi estetik bulmamı sağlamıyor, sağlayamaz. Üstelik size gelen "benim katlarımı nasıl yersin" yorumu, tam da benim bahsettiğim "rant hırsı" teşhisinin doğru olduğunu gösteriyor. Sizin için "ummadığımız yerden geliyor", "restorasyon üstadı" ifadelerini kullanmamdan bu rant hırsının size ait olmadığını anladığımı takdir edersiniz.

Bir kalemde iddia ediverdiğiniz gibi cahil de değilim mütecaviz de. Binanın tarihinde neler geçirdiği Internet'te ve mimarlık dergilerinde açıkça yazıyor. Ben size hakaret etmemeişken cevabınızdaki hakaretamiz üslubunuz, kendinizi universite kürsüsünde ogrencilerini paylayan bir pozisyona yakistirdiginizi gosteriyor. Ancak bu tavir bana sökmez. Keyfinizce iki kat cikmamissinizdir elbette ama yaptiginiz cephe bana göre estetik degil. Size gore cok estetik olabilir.

Isminizi de kendi yaptiginiz cepheye kazimanizi tercih ederdim. Artik binanın ön, yan ve arka cephelerinin fotoğrafını çekerek buraya eklemek farz oldu.

Gelecekte yapiniza bakip insallah hayir dua ile anacak kişilerin on cephedeki fasat görüntü ile her açıdan uyumsuz yan ve arka cepheye bakmayacaklarini, bakarlarsa da hayir dua ile anmayacaklarini mi dusunuyorsunuz?

Ben siz isinizi bitirdikten sonra yakin bir gelecekte yani bugun binaya baktigimda hayir dua okuyamiyorum malesef. Bunun da sebebi bir yama gibi kalan mevcut taş cephe ile hem on cephenin ustundeki bahsettiğim ve sizin mecbur kaldıgınızı cok da hazzetmediginizi aslinda itiraf ettiğiniz üstteki eklemenin ve hem de binaya takdir ettiğiniz parlak, plaza-vari yan ve arka cephelerin ön ile olan uyumsuzlugu.

İçinde bu seferki gibi hakaret olan hiçbir yeni yorumunuzu yayinlamayacagim. Uslubu dogru her mesajınız için sayfalarım size açık. O nedenle cevap verirken lütfen seçtiğiniz kelimelere dikkat edin.

10:05 ÖÖ  

Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]

<< Ana Sayfa